Ibu restuilah perjuanganku

"Maka berperanglah engkau (Muhammad) di jalan Allah, engkau tidaklah dibebani melainkan atas dirimu sendiri. Kobarkanlah (semangat) orang-orang beriman (untuk berperang). Mudah-mudahan Allah menolak (mematahkan) serangan orang2 kafir itu. Allah sangat besar kekuatanNya dan sangat keras siksaanNya"
(Surah An-Nisa 4:84)



Aku nekad. Saban hari aku semakin tidak tahan. Sudah jemu aku menangis mendengar perkabaran yang memilukan. Ibu, aku berharap kau merestui perjuanganku..

Sejak dahulu ayah pergi, aku tahu perjuangan ayah itu benar. Pemergianmu kami tangiskan walhal perjuanganmu adalah mulia. Seksa dunia yang kau tempuh memperjuangkan agama, begitu mudah kau lalui kerana paksi hatimu hanyalah pada Dia yang satu. Tulusnya hatimu, teguhnya tembok imanmu kerana yakin.... kau hanya kembali pada Tuhan yang Maha Memiliki.

Kau mampu senyum sedangkan jasadmu hancur diresapi besi-besi kecil milik kafir durjana. Seluruh malaikat meraikanmu kerana kau syahid di jalan yang pasti, iaitu jalan yang dijanjikan syurga. Apakah matlamat kita mengejari syurga?


Mungkin jasadku kecil dan lemah
tapi hatiku besar dan jiwaku gagah..
Mungkin semalam baru aku belajar mengeja
Tapi hari ini aku mampu mengangkat senjata..
Mungkin Ibu juga menangisi pemergianku..
Tapi Ibu, Kasih sejatiku melebihi segalanya.. itu cukup buatku

Mungkin hari ini hari terakhirku..
ku harap esok lusa.. sahabat-sahabatku akan menyusul..
Mengejar janji yang pasti!

*******************

"Barang siapa memberi pertolongan dengan pertolongan yang baik, niscaya dia akan memperoleh bahagian dari (pahala)nya. Dan barang siapa memberi pertolongan dengan pertolongan yang buruk, nicaya dia akan memikul bahagian dari (dosa)nya. Allah maha kuasa atas segala sesuatu"
(Surah An-Nisa 4:85)
Walau tidak mampu berjihad dengan AK-47 pun, kita masih mampu berjihad dengan terus berdoa akan kesejahteraan sahabat2 disana dan jikalau mampu hulurkanlah bantuan bagi meringankan beban.

3 comments:

Anonymous said...

jom g buat mision...

Paroo said...

jomla... jalan singkat ke syurga.. tapi shrek, kita skarang nie pun dah dikira fisabilillah.. berjihad jugak..

BuDaKaLpHa said...

paaroooo...tulisan mampu mengubah! cepatlah paarooo...

Post a Comment